luni, 2 aprilie 2012

NOTIUNI GENERALE DE TEHNICA FOTOGRAFICA

1.Constructia aparatului de fotografiat.
Un aparat cu vizare directa prin obiectiv (SLR) foloseste un singur obiectivpentru a viza scena si a prelua imaginea. In momentul in care se apasa pebutonul declansatorului, oglinda reflex, care a reflectat pana atubci lumina invizor (prin pentaprisma) se va deplasa in sus, permitand imaginii sa ajunga laplanul filmului(sau sezorului in cazul ap. digital).
Procese fotografice
Perdeaua obturatorului se va deschide (cu un anumit timp) astfel incat luminava putea impresiona filmul, dupa care se va inchide la loc si oglinda va reveniin pozitia initiala. Astfel in momentul in care are loc imprimarea imaginii pefilm sau sensor nu avem imagine in vizor.
2.Obiective
Obiectivul este un sistem optic ce are in componenta diferite tipuri de lentile,concave si convexe, proiectate pentru a focaliza lumina intr-un punct comun.Caracteristicile principale ale obiectivelor sunt DISTANTA FOCALA siLUMINOZITATEA. In functie de DISTANTA FOCALA (unghiul decuprindere) avem urmatoarele tipuri de obiective:-Obiectivele normale: la aparatele de format 35mm(formatul filmului)obiectivele de 50mm sunt considerate normale. Ofera un unghi de vizare deaprox. 45 de grade – similar ochiului uman.Produc imagini cu o perspectivanaturala si nedistorsionata.-Teleobiective: distanta focala mai mare de 60 mm.-Grandangulare: distanta focala mai mica de 50 mm- unghi de cuprinderemare, inregistreaza o mai mare parte a scenei. Ajung pana la 180 degrade( obiectiv fisheye)-Transfocatoare: obiective cu distanta focala variabila (obiectiveleZOOM) .Permit lentilelor din interior sa gliseze pe un sistem care favorizeazaschimbarea distantei focale fara a schimba obiectivul. Pe langa sistemeleuzuale de obiective mai exista o multitudine de alte sisteme optice si accesoriicum ar fi sistemul MACRO. Obiectivele de tip macro au capacitatea de afocaliza la distanta mica.
 
Procese fotografice
LUMINOZITATEA unui obiectiv este data de gradul maxim de deschidere alDIAFRAGMEI. Deschiderea diafragmei indica marimea orificiului dinmecanismul cu diafragma din obiectiv. Cu cat este aleasa o deschidere maimare a diafragmei, cu atat mai multa lumina va cadea pe film intr-un intervalde timp dat.

 

Procese fotografice
LUMINOZITATEA unui obiectiv este data de gradul maxim de deschidere alDIAFRAGMEI. Deschiderea diafragmei indica marimea orificiului dinmecanismul cu diafragma din obiectiv. Cu cat este aleasa o deschidere maimare a diafragmei, cu atat mai multa lumina va cadea pe film intr-un intervalde timp dat.Distanta focala a obiectivului si diafragma vor afecta CAMPUL DEPROFUNZIME al imaginii. Profunzimea reprezinta “zona de focalizareacceptabila dintr-o fotografie”, in aceasta zona fiind clare toate obiecteleaflate la aceeasi distanta de aparatul de fotografiat, celelalte elemente dinimagine aflate in spatele sau in fata subiectului fiind clare doar intr-o anumitamasura.Astfel: obiectivele cu o distanta focala mica (unghi de cuprindere mare)-superangularele vor avea un camp de profunzime mare iar teleobiectivele uncamp de profunzime mic.Cu cat focala este mai mare cu atat zona de claritate va fi mai mica.Cu cat diafragma unui obiectiv este mai deschisa cu atat campul deprofunzime va fi mai mic.

 Film/digital…
Cand ne gandim la o fotografie, trebuie sa ne gandim la mesaj, si nu laformat. Indiferent ca e film sau digital, trebuie sa ne gandim ce vrem saspunem prin acea imagine.Pentru a fotografia, avem nevoie de un suport – film sau digital. Filmul poatefi alb/negru sau color (negativ sau reversibil). Sensorul digital poate fi si el demai multe feluri (CCD,CMOS,Foveon,SuperCCD etc…).Diferente intre film si digital:-granulatie (arata diferit pe film fata de digital; in cazul filmului granulatiadepinde de tipul de film folosit si de metoda de developare; la digital,granulatia, numita,mai exact, zgomot(noise) depinde de nivelul de iso la caresetati aparatul;-latitudine (se refera la intervalul de tonuri intre negru si alb pe care il poatereda un suport. In general filmul are latitudinea mai mare decat digitalul,permitand si o trecere subtila de la tonuri medii spre straluciri, in timp cedigitalul prezinta o trecere brusca, violenta)-rapiditate (digitalul permite un acces rapid, instant la informatie, in timp cein cazul filmului trebuie sa asteptam developarea)-stocare (filmul se deterioreaza sub influenta factorilor externi- in principaltemperatura si umiditatea, in timp ce digitalul depinde de tehnologiile destocare, avand nevoie de upgradeuri continue. In acelasi timp, deteriorareaunui mediu de stocare duce la pierderea iremediabila a informatiei…)




SENSIBILITATEA
Sensibilitatea filmului sau a senzorului determina lumina necesara pentru cafotografia sa fie corect expusa. O sensibilitate mica inseamna ca este nevoie deo cantitate mai mare de lumina, care poate fi compensata fie din diafragma(se deschide mai mult diafragma), fie din timpul de expunere (se marestetimpul de expunere).Sensibilitatea se masoara in diferite unitati:

Asadar daca in conditiile noastre presupunem ca la diafragma f/5.6exponometrul indica un timp de expunere corect de 1/125, insa noi vrem safotografiem cu o diafragma mai deschisa cu o treapta (f/4), inseamna ca vapatrunde de 2 ori mai multa lumina, in consecinta, pentru a avea aceeasiexpunere va trebui sa setam un timp mai scurt cu o treapta, adica 1/250. Dacasuntem pe ISO 400, diafragma f/8 si exponometrul ne indica un timp de 1/250,insa noi vrem sa folosim ISO 100, putem fie sa folosim un timp de expunere cu2 trepte mai lung, adica 1/60 (pentru ca sensibilitatea este mai mica cu 2trepte, si trebuie sa compensam cu de 2 ori mai multa lumina), fie folosim odiafragma cu 2 trepte mai deschisa, adica f/4.IMPORTANT!O valoare a sensibilitatii ridicata poate suna tentant pentru ca neofera un timp de expunere mai scurt, insa calitatea imaginii scade,deoarece senbilititate mare inseamna granulatie mare, in consecinta orezolutie mai mica a imaginii rezultate.

TEMPERATURA DE CULOARE

Temperatura de culoare este un parametru secundar, care indica dominantade culoare provenita de la sursa de lumina. Exista surse de lumina cu luminaalba (soarele la amiaza, cu cer putin innorat, bliturile de studio). Insa existamulte surse de lumina ale caror spectru nu este uniform si care au anumitenuante in proportie mai mare sau mai mica fata de altele.Asadar, un bec cu incandescenta, va avea o lumina cu o temperatura scazutade culoare, noi percepand-o ca o lumina “calda” din cauza ca ii lipsestecomponenta spectrala de inalta frecventa (albastrul) si avand o nuantagalbuie/rosiatica. Pe cand neoanele, de exemplu, au o temperatura de culoareridicata, deoarece le lipseste componenta de culoare joasa, si au o nuantaalbastruie, noi percepand-o ca o lumina “rece”.

Compensarea acestui dezechilibru se face cu ajutorul filtrelor de culoare, saua balansului de alb la aparatele digitale. Balansul de alb nu face altceva decatsa compenseze lipsa unei componente a spectrului vizibil. Daca avem luminacalda, compensam cu un filtru albastru pentru a obtine culorile naturale, siinvers.IMPORTANT!La aparatele digitale, in modul AWB (Auto White Balance) aparatulpoate face anumite greseli. Chiar daca este lumina alba, naturala darin cadru exista subiecte portocalii sau rosii, aparatul poate interpretaacest cadru ca fiind in lumina calda, in consecinta compensand cu unfiltru albastru, imaginea iesind nenaturala. Este recomandata setareabalansului de alb inainte de tragerea cadrului. In cazul in care nu s-afacut, acest lucru poate fi corectat la post-procesare

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu